Tuesday 4 May 2010

KEMPIS 2010



Kem kepimpinan Palong Sebelas(KEMPIS)2010 di kem PUSAKO,Batu Kikir Negeri Sembilan pada 23-25 April 2010...Peserta daripada SEK MEN KEB FELDA PALONG 11.Program ini anjuran bersama SMATT dan ALTIS Group...
Saya pun pertama kali sertai program yang dikendalikan ALTIS Group...Fasi-fasinya daripada pelajar lepasan STPM Sekolah Sheikh Haji Mohd Said.Setiap konsultan ada bermacam-macam cara pembawakan dan pengendalian mengikut pada program yang dijalankan.Fasilitator terdiri drpd 6 org lelaki dan 4 org perempuan.
Pertama kali juga saya sampai di kem PUSAKO...ada tempat untuk berkayak,flying fox,rock climbing,pin ball,basikal...tapi tak semualah kami main.Hari kedua,daripada pukul 11 pagi sampai 7.00 petang aktiviti di luar sahaja.sambung lagi malam 'Night Walk' di hutan sekitar PUSAKO.First time lah masuk hutan malam-malam jaga check point...untunglah diorang bagi kitorang dekat dgn lampu...

'Night Walk' untuk ketahanan rohani dan jasmani.Setakat mana pergantungan kita pada Allah.Perjalanan itu dalm 4.5km tak silaplah.Tapi,bak kata cikgu mereka "diorang dah biasa joging 4.5km,maklumlah budak-budak bola".Untuk 'Treasure Hunt' ada 5 check point.Setiap check point ada ujian-ujian tertentu sama ada ujian hati,mental,fizikal,akal...ada yang makan cacing(buat gimik je)...angakat tayar,cari kiblat menggunakan kompas,makan nasi paling sedap...campuran lada putih,telur mentah,garam...makan sampai habis.

nasi campuran yang paling best

Alhamdulillah mereka semua melepasi ujian tersebut dgn hati yg kental.Petang pulak main Pin Ball...mengatur strategi melawan musuh dan mengelak daripada tembakan musuh.Malangnya,group fasi kalah dgn cikgu-cikgu mereka.
Macam-macam dapat belajar daripada org lain.Alhamdulillah,walaupun mereka sekolah biasa,pimpinan mereka tetap mantap..InsyaAllah.




Perasmian penutup.Di hujung sekali pakai kopiah tu,adik us Tuan Ibrahim Tuan Man rupanya..tak ingat nama

http://altis-academy.blogspot.com/2010/04/kem-kepimpinan-asrama-smk-palong-11.html

0 comments:

Post a Comment