Friday 30 July 2010

TANGGUNGJAWAB DAN AMANAH

قال تعالى فى القران العظيم : " واذا أردنا ان نهلك قرية امرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرنا تدميرا "
Maksudnya : Dan sekiranya Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu ( agar mentaati Allah ), tetapi bila mereka melakukan kedurhakaan di dalam ( negeri ) itu, maka sepantasnya berlakulah terhadapnya perkataan ( hukuman kami ), kemudian kami binasakan sama sekali ( negeri itu ).
Isu kebejatan sosial dan masalah moral serta aqidah yang berlaku di kalangan umat Islam amnya dan kalangan remaja khususnya di negara kita bukan suatu yang asing. Isu pembuangan anak, anak luar nikah, zina, pembunuhan, rasuah di kalangan pemimpin negara, judi, pengkid dan pelbagai lagi masalah sosial dianggap suatu perkara yang biasa. Sehingga dikalangan mereka ada yang mendakwa bahawa golongan yang memperjuangkan agama dan bertudung litup adalah kolot dan ketinggalan zaman. Di manakah letaknya tanggungjawab dan peranan pemimpin tertinggi yang sedang memegang tampuk pemerintahan negara sekarang ini? Dan apakah peranan kita sebagai golongan pendokong agama Allah bagi membendung masalah ini?
Apa yang ingin difokuskan disini adalah berkenaan isu pengkid ( tomboy atau lesbian ). Pengkid merupakan perbuatan perempuan membuat penampilan seperti lelaki. Penampilan mereka termasuk gerak laku, berpakaian, penampilan, percakapan dan rupa seolah-olah lelaki, malah mereka tidak berminat kepada lelaki tetapi berminat kepada kaum sejenis. Golongan ini cuba menonjolkan identiti gender berlawanan daripada norma-norma biologi, moral dan sosial yang mereka miliki. Gejala ini telah jelas Allah nyatakan sebagai perkara yang melampaui batas.
الرجال شهوة من النسأ بل أنتم قوم مسرفون لتأتون انكم
Maksudnya: “Sungguh,kamu telah melampiaskan syahwat kepada sesama lelaki bukan kepada perempuan. Kamu benar-benar kaum yang melampaui batas.”
Apa yang telah Allah sebutkan di dalam Al-Quran adalah sebagai peringatan dan amaran kepada orang-orang yang melakukan kemaksiatan di muka bumi Allah S.W.T. Di mana, golongan homoseks ni telah berlaku pada zaman Nabi Allah Luth a.s.lagi. Disebabkan kedegilan mereka untuk mengikut ajaran dan nasihat daripada Nabi Luth a.s, maka Allah telah menimpakan kepada mereka balasan yang setimpal dengan dosa yang mereka lakukan.
Azab yang ditunggu kaum Luth menimpa mereka. Kehancuran mereka pada waktu Subuh dalam keadaan sungguh dahsyat kerana bumi negeri itu diterbalikkan. Mereka turut ditimpa batu daripada
tanah keras dan terbakar.

Al-Quran menyebut azab yang menimpa mereka: “Maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu daripada tanah yang keras.”

وامطرنا عليهم مطرا فانظر كيف كان عاقبة المجرمين
Maksudnya: “Dan kami hujani mereka dengan hujan (batu). Maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang yang berbuat dosa.”
Demikian balasan terhadap mereka yang melakukan homoseks. Berhubung
perkara ini, ada sebuah hadis Rasulullah yang diriwayatkan Imam Ahmad daripada Ibn Abas: “ Siapa yang kamu dapati melakukan perbuatan kaum Luth, bunuhlah orang yang melakukannya dan diperlakukannya.”
Setelah kajian dijalankan,faktor-faktor yang menyebabkan gejala pengkid berlaku adalah :
• Dari usia kanak-kanak lagi sudah nampak kecenderungan mereka lebih berminat kepada perempuan, selain suasana negatif ketika mereka dibesarkan seperti melihat lelaki yang disifatkan sebagai ganas seperti bapa yang tidak bertanggungjawab, kaki pukul dan sebagainya. Mereka dikategori sebagai pemangsa atau mangsa.
• Mereka terperangkap dengan pujuk rayu ‘pengkid’ asli yang pastinya mendatangi mereka dengan cara merayu, mengoda dan mencabul. Awalnya tidak suka, tidak mahu, tetapi mula menerima dan menyukai cara pemangsa. Mereka berjaya membentuk piramid yang membolehkan mereka membina rangkaian lebih luas. Ahli sub-budaya ini cepat bertukar pasangan dan ada di kalangan mereka mempunyai ramai pasangan dalam satu masa yang sama. Ini bererti, apa yang dicari hanya kepuasan nafsu bukan hubungan sah melalui perkahwinan dan tidak mahukan anak.
• Fenomena anak gadis terlibat dalam cinta songsang berpunca kepada keinginan dan kehendak diri iaitu perhubungan cinta dan seksual wanita bersama wanita lain.
• Kononnya hanya wanita mengetahui keinginan wanita lain dan menjanjikan kepuasan yang lebih.
• Berasa lebih selesa kerana tidak terdedah kepada risiko mengandung.
• Kurang kasih sayang juga antara penyumbang kepada gejala ini. Ramai ibu bapa hanya menjalankan tanggungjawab tetapi dalam jiwa mereka sebenarnya tidak melekat kasih sayang, kebahagiaan dan kemesraan.
• Ramai juga berpendidikan tinggi tetapi golongan ini sebenarnya tidak mempunyai kemahiran sosial dan gagal mengawal emosi.
Oleh yang demikian,kita sebagai golongan agamawan perlu memikirkan bagaimana cara mengatasi gejala yang semakin menular ini dalam masyarakat di Malaysia.Lebih-lebih lagi pelajar sekolah menengah.Semakin hari semakin bertambah rakan-rakan seperjuangannya.Semakin hari semakin bangga dengan apa yang mereka lakukan.Kalau kita lihat di sekeliling kita,mahasiswa Al-Azhar juga tidak lari dari gejala ini.Kenapa?Kerana keinginan diri tidak dibentengkan dengan iman yang kukuh serta mujahadah yang kuat walaupun pelajar agama.
Sebenarnya dalam hal ini semua pihak baik atasan,pertengahan dan bawahan harus sedar bahawa ini adalah peranan kita bersama.Contohnya,pihak atasan perlu memandang serius masalah homoseksual ini dan perlu menggubal undang-undang baru bagi membendung masalah ini kerana mereka lebih berkuasa melakukannya.Pihak pertengahan dan bawahan yang hidup bersama masyarakat pula,fikirkan dan rancangkan bagaimana cara merawatnya di samping membuat analisa kepada sasaran-sasaran yang terlibat.Tidak kiralah kita duduk di bawah UMNO,PAS,DAP,PKR dll…kita perlu memikirkan penyelesaiannya dan jalankan apa yang sepatutnya kita buat atas nama ISLAM.Itu tanggungjawab kita.
Pada 23 oktober 2008, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang di pengerusikan oleh Profesor Datuk Dr Abdul Shukor Husin telah memutuskan pengharaman perbuatan perempuan yang membuat penampilan seperti lelaki atau dikenali sebagai ‘pengkid’. Walaupun setelah fatwa dikeluarkan, terdapat sesetengah pihak melakukan demonstrasi bantahan terhadap fatwa tersebut, hukum Allah tetap perlu ditegakkan. Ini kerana akan membawa kemudhorotan yang lebih besar kepada masyarakat. Bukan sahaja masyarakat Islam bahkan juga kepada yang bukan Islam kerana boleh menimbulkan kekeliruan di dalam masyarakat itu sendiri.

pengeluaran daripada Ustazah Mahfuzoh Bt Saidina Abu Bakar...

0 comments:

Post a Comment