Thursday 27 August 2009

Ramadhan Karim

Alhamdulillah dapat bertemu bulan Ramadhan yang ke25 untuk saye.Moga Ramadhan kali ini penuh bermakna dalam hidup.Mungkin ramadhan kali ni adalah yang terakhir di Mesir.InsyaAllah...

"Wahai orang2yg beriman dituntut ke atas kamu berpuasa sepertimana orang2terdahulu.Supaya kamu digolongkan di kalangan orang2 yang bertaqwa
Siapa orang yang bertaqwa itu?
1.Mereka yang beriman kepada yang ghaib
2.Melaksanakan solat
3.Infakkan rezki ke jalan Allah
4.Mereka yang beriman kepada Al-Quran
5.Yakin akan adanya akhirat

Orang-orang inilah yang mendapat petunjuk dari Allah dan mereka menjadi orang-orang yang beruntung iaitu orang BERTAQWA.

Puasa merupakan pusat latihan,madrasah,universiti untuk kita umat Islam.Kerana dengan berpuasa kita melatih dan mendidik jiwa dan nafsu.Puasa juga merupakan pakej yang Allah s.w.t bagi pada kita,jadi rebutlah diskaun dan pakej yang ditawarkan oleh Allah s.w.t kepada kita.Sepertimana kita berebut-rebut membeli barang-barang yang ada diskaun di mana-mana supermarket...malah lebih lagi kerana ia ditawarkan oleh Allah s.w.t.

Tapi,sayang sekali kerana tidak ramai yang mengambil peluang keemasan ini.Mungkin mereka tidak nampak ganjaran di depan mata.Moga kita tidak digolongkan di kalangan orang begitu.Jadikan ramadhan ini tempat latihan kita mendidik nafsu.Berubah kepada yang lebih baik.Ramadhan ini seperti dulu...tetapi pastikan natijahnya berbeza berbanding sebelumnya.Moga Allah s.w.t thabatkan hati kita dalam mengejar redhoNya...Banyakkan sedekah,banyakkan ibadah-ibadah sunat.Carilah peluang yang ada.
Binalah bi'ah solehah di rumah kita...supaya kita sama-sama dapat mengajak sahabat kita yang lain.
Ramadhan kali ni,kami di sini dihidangkan dengan kelas tafaquh Sheikh Nuruddin di rumah kedah baru.Jangan lepaskan peluang ini kerana ia juga adalah satu ibadah.
Ramadhan juga dapat merapatkan ukhuwah antara kita.Alhamdulillah,adik-adik Rumah Negeri Sembilan sudi datang di teratak bukhori ni...Walaupun hidangan kami tak seberapa...Jemputlah datang teratak kami ye...k.setakat ni dulu.

0 comments:

Post a Comment