Tuesday 6 April 2010

Sedikit kalam

Ibnul qayyim mngatakan..
"Tidaklah sekali-kali Allah Taala menguji hambaNya dgn godaan hawa nafsu dan kederhakaan,tiada lain ia brtujuan mengarahkannya supaya brjuang & melawan shgga prjuangan itu akn mlahirkan cinta kpd Allah...."
Rasulullah S.A.W bsabda..iman itu bukan dgn kata-kata,bukan juga dgn cita-cita,tetapi iman itu adalah apa yang tersemat di dalam hati dan buktinya dgn amal..renung2kan wahai sahabat
cinta dan kasih sayang merupakan titik tolak bagi dakwah yang berhasil. Daie yang berkesan ialah yang memiliki cinta dan kasih kepada sesama manusia, ia menjadikan dirinya seperti bejana yang penuh dengan cinta dan kasih sayang yang tulus kepada semua"Dr Muhd Said Ramadhan Al-Butty
tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwudhu'lah.. tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah, tika bahu ini tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah, ikhlaskan semuanya dan dekatilah ALLAH s.w.t... agar tunduk disaat yang lain angkuh... agar teguh disaat yang lain runtuh... agar tegar disaat yang lain terlempar"
Sembahyang itu ketenangan. Ketenangan benihnya kepintaran, kepintaran itu jawapnya kecemerlangan Kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis,mereka yang terluka ,mereka yang mencari dan mereka yang telah mencuba.Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka Tetapi….. Setiap perjalanan hidup adalah pengalaman. Setiap pengalaman itu adalah pengetahuan. Setiap pengetahuan bermakna kepandaian dan setiap kepandaian bermakna kehidupan yang lebih istimewa mendoakan agar hari mu dipermudahkan ALLAH. ameen...

Setiap jiwa yang berada dlm perjuangan tidak akan mengenal istilah tekanan..tidak akan mengenal istilah ugutan..tidak akan mengenal istilah kesakitan..mereka berada dalam penuh ksyukuran..tetapi hati mereka terubat dgn janji-janii Allah..menjanjikn hamba yg utuh brjuang dgn balasan syurga..Inilah janjinya yg benar..Bekerjalah Utk ISLAM..

Al-Imam Hasan Al-Hudaibi brkata "Aku tidak memaksa seseorang bersikap tegas dan berani serta mengikut pendirianku.Tetapi aku mengingatkanmu bahawa sesungguhnya dakwah Islam tidak pernah tertegak walaupun sehari dgn org2 yg mengambil sikap brtolak ansur"
Dari Abu Hurairah r.a, katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesempurna-sempurnanya kaum mukminin perihal keimanannya ialah yang terbaik budi pekertinya di antara mereka itu dan yang terbaik di antara kaum mukminin itu ialah yang terbaik sifatnya terhadap kaum wanitanya.” (Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan shahih.)

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Tiap mata pasti akan menangis pada hari kiamat kecuali mata yang dipejamkan dari segala yang haram dan mata yang berjaga malam dalam jihad fisabilillah dan mata yang menitiskan air mata walaupun sebesar kepala lalat kerana takutkan Allah s.w.t." (Riwayat Abu Naim

Wahai Wanita Idaman,Wanita Pilihan..Ketenanganmu terdapat dlm IMAN,ketenteramanmu ada di dalam S0LAT & kesejukan hatimu ada pd KERELAANMU,kebersihan fikiranmu tersimpan dlm sifat QANAAH,kecantikan wajahmu tersimpan di dlm senyumamu dan terpeliharanya kehormatanmu ada pd HIJAB serta kebahagian jiwamu ada di dlm ZIKIR...Wahai Srikandi penyejuk hati..Jadilah wanita yg paling bahagia di dunia.

petikan daripada offline sahabat2 yg menghantar...

0 comments:

Post a Comment